інформаційні матеріали
поезія
пісні
художні твори

Тарас Шевченко - художник




Портрет художника-баталіста Олександра Євстахійовича Коцебу



Папір, акварель (27, 9x22, 5). [Пб. ]. 1843.
Зліва внизу олівцем дата і підпис автора: 1843. Т. Шевченко.
Опублікований І. Айзенштоком під невірною назвою "Художник-баталіст К. А. Зауервейд" ("Литературное наследство", М., 1935, № 19-20, стор. 443), в інших літературних джерелах зустрічається під назвою "Портрет О. І. Зауервейда" (С. Є. Раєвський, Життя і творчість художника Тараса Шевченка, X., 1939). Однак художнику О. І. Зауервейду в 1843 р. минув 61 рік, що явно суперечить вікові портретованої Шевченком особи, а його синові Миколі Олександровичу Зау-ервейдові - також художнику-баталісту - було в цей час лише 7 років. Особа художника К. А. Зауервейда, як зазначає І. Айзеншток, не відома.
Наявність у портретованого вусів свідчить про те, що це колишній військовий. Серед художників-баталістів того часу з військових могло бути лише чотири особи: Б. П. Віллевальде, В. Ф. Тімм, П. Т. Борисполець і О. Є. Коцебу. В 1843 р. перші два були за кордоном, а зовнішність Бориспольця не відповідає портретованому. За свідченням М. О. Рамазанова, Борисполець був низький на зріст, брюнет ("Материалы для истории художеств в России", М., 1863).
Отже, ймовірно, що на портреті зображений художник О. Є. Коцебу, що підтверджується повною схожістю портретованої особи з портретом Коцебу 1849 р. роботи художника Є. Р. Рейтерна, що зберігається в Російському музеї в Ленінграді.
Цей малюнок як портрет Коцебу опублікований в статті М. І. Мацапури "До історії двох портретів" ("Україна", К., 1953, № 2, стор. 29).
Попередні місця збереження: ДЛМ, ЦМШ.
1939 р. експонувався на Республіканській ювілейній шевченківській виставці в Києві (Каталог, № 117).

ДМШ, інв № г -897.

Умовні позначення
.html