Запропонована читачеві колективна монографія
"Шевченкознавство в Київському національному університеті" виникла як
один із результатів роботи кафедри історії української літератури і
шевченкознавства Інституту філології КНУ, створеної 1999 р. на основі рішення
Вченої ради Київського університету на чолі з ректором КНУ академіком НАН
України В.В.Скопенком.
Увага науковців Київського університету віддавна була
прикута до творчості Шевченка: з самої появи "Кобзаря" твори Шевченка
здобулися на їх поцінування. При загальній оцінці творчого набутку поета
виникає осібна увага до тих або інших його творів. Ця увага зростає після
виходу в світ 1841 року окремим виданням поеми "Гайдамаки"; цей твір
поета породив чи не найбільше літературознавчих тлумачень і різнотлумачень,
став своєрідним еталоном для співвіднесення і зовнішнього плану, коли творчість
Шевченка порівнювалася – крізь призму певного вірша або поеми – зі спадщиною
іншого митця, і внутрішнього, коли визначалася особливість певного твору
порівняно з іншими поетичними візіями Шевченка.
Ці явища за багатьох випадків мали принципове
значення для української літератури: вони розвивали важливу її грань, а саме –
літературознавчу критику за оптимальними для певної доби законами, стимулюючи
тим і розвиток літературної критики, і літературознавчого процесу в цілому.
Особливо важливе значення мало це тому, що українська література, впродовж
тривалого часу позбавлена права на самодостатній розвиток, засобами
шевченкознавчими чи не найбільше те право відстоювала і утверджувала.
Окрім того, особливий світ образів Шевченка
потребував нової якості оцінки творчості митця, й літературна критика, долаючи
у багатьох випадках суб'єктивність, заклішованість, стереотипи і одверте
несприйняття багатьох мистецьких уподобань Шевченка, усе-таки здобулася на
вивищування над своїм рівнем; отже, завдяки новій якості літературної творчості
літературна критика здобулася на нову якість своєї суті.
Варто зауважити й інше: окремі, проте доволі відчутні
негації в оцінці творчості Шевченка несли з собою не тільки мінусові ознаки;
такі оцінки ставали, з одного боку, побудником до пошуку нової точки зору на
проблему, а з іншого – своєрідним етапом
відліку звертання літературної критики до певної теми. Так або інак, усе ж
доводиться констатувати, що і негативні характеристики в баченні окремих
літературних творів Шевченка сприяли активізації роботи літературно-критичної
думки, яку згодом назвуть шевченкознавчою.
Не слід забувати і того, що нова – з огляду на нову
якість літературної творчості Шевченка – якість літературної критики справила
значний вплив на формування естетичної та філософської думки в Україні. Варто
зважити, що цей вплив здійснювався упродовж тривалого часу, отже, відбувалося,
по суті, помітне маркування філософсько-естетичної думки в Україні низкою
категорій, що були чинними для шевченкознавства, власне, які визрівали в
сукупності з часом і характером сприйняття творчості Шевченка.
Творчість Шевченка справила вплив і на формування, в
цілому, наукових студій в Україні. Характер, спрямування і тривалість цієї
роботи, що виокремилась в осібну галузь науки – шевченкознавство – достойно
представляють шевченкознавчі дослідження в Київському національному
університеті.
Тема "Шевченко і Київський університет" уже
розглядалася у спеціальних дослідженнях шевченкознавців, причетних до
університету, маються на увазі спостереження Д.Савченка "Шевченко в
Київському університеті" – Пролетарська правда, 1938, 22 листопада; Я.
Сірого "Т.Г.Шевченко – співробітник Київської археографічної комісії 1845
– 1846 рр." – Пролетарська правда . – 1938., А.Іванського "Створити
кабінет Т.Г.Шевченка" – За комуністичні кадри. – 1939. – 17 травня,
Є.Кирилюка "Т.Г.Шевченко і університет" – За радянські кадри. – 1949.
– 15 лютого, Є.Кирилюка "Тарас Шевченко і Кирило-Мефодіївське братство"
– Вісник АН УРСР. – 1944. – № 3-4, Г.Неділька "Т.Г.Шевченко і Київський
університет" – Вечірній Київ. – 1954. – 9 березня, М.Рудька "Тарас
Шевченко і Київський університет" –К.,1959, П.Попова "Шевченко і
Київський університет" – К., 1964, Я. Мусенка "Кабінет
шевченкознавства – До 50-річчя Радянської влади". – Вісник Київського
університету. Серія філології. – 1967. – №9.
На відміну від попередніх, у запропонованому виданні
"Шевченкознавство в Київському національному університеті"
аналізується не лише певний етап шевченкознавчого пошуку в Київському
національному університеті, а й ті здобутки, завдяки яким шевченкознавці
університету виступають пошуковцями-новаторами, забезпечуючи поступальний
розвиток галузі науки в цілому. Для забезпечення виваженості та
об'єктивованості спостережень у праці "Шевченкознавство в Київському
національному університеті" аналіз шевченкознавчого пошуку провадиться
згідно хронологічного цензу. Шевченкознавство в Київському університеті у 1860-
1930 рр. – вивчав С.К.Росовецький; 1931 – 1950 рр. досліджувала Я.В.Вільна;
1951 – 1970 рр. – студіювала С.В.Задорожна;1971 – 1980 рр. – вивчав
Г.Ф.Семенюк, 1981 – 2003 рр. – досліджувала Л.М.Задорожна, яка забезпечила
вступ і висновки до видання та здійснила структурне упорядкування монографії;
бібліографію, ілюстративний матеріал надала В.І.Гнатенко.
Якщо шевченкознавчі студії КНУ кінця ХІХ – початку ХХ
ст. присвячені переважно поетиці творів Шевченка і пошуку шляхів розвитку
української літератури в цілому, то подальші етапи в розвитку шевченкознавства
– до кінця 60-х років характеризуються поглибленням уваги до літературної
спадщини, історичних поглядів Шевченка, місця поета в українському і
європейському літературному процесах.
У 70-80-ті роки у шевченкознавстві Київського
університету зростає питома вага досліджень порівняльного плану: це стосується
і галузі поетики творчості, й галузі перекладознавства та, на загал,
літературних взаємин, увага до яких посилюється завдяки, зокрема, тим ученим,
що розпочинають у цей час в університеті свою дослідницьку діяльність.
Із 90-х рр.
значно зростає кількісний і, що головне, якісний аспекти шевченкознавчого
пошуку в Київському університеті: шевченкознавство збагачується дедалі більшим
досвідом; це збагачення іде двома головними напрямками: якщо досвідчені
шевченкознавці поглиблюють обраний аспект дослідження, то молоді дослідники приходять
у шевченкознавчу науку з новими ідеями, прагненням явити або переоцінити роботи
попередників, або прокласти – своїм спектром пошуку – нове русло в дослідженні
спадщини Шевченка; таким чином, поряд із оновленням самої якості досліджень
здійснюється оновлення аспектів, напрямків пошуку в шевченкознавчій науці.
Прикметне й інше: шевченкознавча наука перестає бути прерогативою наукового
пошуку самих лише філологів: дедалі активніше в стінах Київського університету
до цієї роботи залучаються історики, психологи, філософи.
У роки,
наближені до другого тисячоліття, шевченкознавство Київського університету
збагачується низкою праць, що представляють науковий пошук у тих сферах
шевченкознавства, що на цей час найменше вивчені: філософія, психологія,
фольклористика. Досліджуються архетипи у творчості митця, вивчаються
особливості поезії митця з погляду фонетики. Пріоритетністю цих пошуків
шевченкознавства Київського університету стає, водночас, флагманом
шевченкознавчого пошуку в Україні.
Із усього, що
народжене новітнім шевченкознавством, найбільшим чином вирізняється за своєю
суттю те, що напрацьоване шевченкознавством у 90-ті роки. У ньому, на загал,
відсутнє уподібнення, контамінаційний чинник, – навпаки: шевченкознавці дедалі
наполегливіше заявляють свою позицію, чи то виважено-індивідуальну, чи
емоційно-індивідуалістичну – як таку, що максимально повно обсервує явище,
отже, творчість Шевченка та власне самого поета і, водночас, як таку, що в
запропонованому ракурсі бачення дозволяє найбільш проникливо збагнути, осягнути
стрижневі моменти у спадщині митця.
Науковий пошук
у виданні структуровано згідно хронологічного принципу і таких тематичних
ареалів та проблем:
-
історико-літературні дослідження;
-
порівняльні студії;
-
теоретико-літературний аспект;
-
мовознавча оцінка;
-
мистецтвознавчий пошук;
-
психолого-педагогічні спостереження;
-
фольклористичний аналіз;
-
філософський аспект досліджень;
-
Шевченко та історія.
Посилання
здійснюються згідно з номером кожної позиції, заявленої в "Бібліографії"
за принципом [1; 10], що означає видання під номером 1 зі сторінкою 10, видання
з посиланням поза "Бібліографією" вказуються наприкінці відповідного
розділу.
Нове, третє
тисячоліття ознаменує новий підхід в оцінці творчості Шевченка викладачами,
аспірантами і студентами Київського національного університету; віримо, що це
будуть якісно нові, інші відкриття, тому запропоноване видання розглядаємо
тільки як узагальнення шевченкознавчого пошуку в Київському національному
університеті упродовж епохи тривалістю майже в 150 років, що позначить
закінчення цілого тисячоліття і початок нового.